Suzukis kompaktbiler er de mest populære på verdensplan

By november 10, 2017Suzuki
suzuki-november

Suzuki er med til at drive udviklingen i kompaktklassen, som det fx ses med den nye Ignis, der er verdens første mini-SUV.

Det internationale konsulenthus IHS Automotive har ranglistet ti af verdens største bilproducenter efter deres salg af biler i kompaktklassen i 2016. Disse biler hører til i den mindste og næstmindste klasse, der efter den fælleseuropæiske klassificering hedder A- og B-segmentet. Analysen viser, at Suzuki er det mærke, som de fleste foretrækker, når de skal vælge bil her.

Med en markedsandel på 10,4 procent er cirka hver tiende solgte mikro- og minibil på verdensplan fra Suzuki. I alt solgte Suzuki godt 2,6 millioner af disse biler i 2016, hvilket næsten er en halv million mere end nr. 2 og 3 på listen. IHS Automotive lavede en tilsvarende analyse for salget i 2015, hvor Suzuki også var øverst på listen.

Fornyet modelprogram i Danmark
Også i Danmark har Suzuki vind i sejlene. Modelprogrammet er inden for de sidste par år blevet totalt fornyet, og 2017 har budt på premieren for markedets første mini-SUV, Suzuki Ignis, og en helt ny generation af den køreglade Swift-model.

Med et totalsalg på 9.660 eksemplarer i perioden fra januar til og med oktober har Suzuki øget salget med mere end 25 procent i forhold til samme periode sidste år. Dermed er Suzuki et af de bilmærker, der har den største salgsfremgang i 2017.

Det globale salg af kompaktbiler i 2016

Tallene er baseret på salg af biler i A- og B-segmentet (defineret og offentliggjort af IHS Automotive i oktober 2017).

Leave a Reply